Copilul și copilăria în epoca medievală
Children’s Games, pictură în ulei, realizată de Pieter BRUEGEL tatăl,
Lucrare expusă la Muzeul de Istoria Artei, Viena
Sursa foto: https://www.wga.hu/frames-e.html?/html/b/bruegel/pieter_e/02/index.html
Viziunea asupra copilului și copilăriei nu a fost unitară. La fel ca sănătatea și boala sau comportamentul delincvent, copilăria este o construcție a fiecărei societăți. Aceasta semnifică faptul că, factori precum timpul, spațiul geografic, accesul la tehnologie, cultura, religia influențează expectanțele, atitudinile și comportamentele în raport cu copilul și copilăria. Cel care a încetățenit teza copilăriei ca și construcție socială este P. Ariès, în 1960, odată cu publicarea lucrării L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime. Bazându-se pe analize iconografice, Ariès ([1962]1996) constata diferențe importante între copilăria modernă și cea medievală care nu a fost tocmai una „blândă”, plină de inocență și basm pentru copii. Dimpotrivă! Odată ce forța fizică le permitea, în general de la 7 ani în sus, copiii primeau sarcini similare cu ale adulților. Faptul că luau parte la tumultul vieții de zi cu zi, cu bune și rele, că jocurile lor erau, în mare măsură, cele jucate și de adulți și hainele lor similare cu ale acestora, ar putea indica lipsa unei culturi a copilăriei. Nici cei mai mici nu beneficiau de o atenție specială din partea adulților. Aceștia, incapabili să muncească, aparțineau comunității. Numeroși în cadrul unei familii, ei erau vizibili în spațiul public, fără a forma însă un grup distinct, cu nevoi specifice și fără ca cineva să se preocupe în mod expres de ei (Qvortrup, 2005). Adeseori în grija fraților mai mari, a vârstnicilor care nu mai puteau munci sau a vecinătății, copiii mici erau lipsiți de legături emoționale strânse cu părinții. Aceasta nu înseamnă neapărat că adulții nu manifestau afecțiune față de copii, deși cruzimea cu care erau tratați în acele vremuri – fiind bine-cunoscute practicile de abandon, de infanticid, abuz și neglijare soldate adeseori cu decesul copiilor – pune sub semnul întrebării afecțiunea. În ceea ce privește educația, lucrurile au stat diferit în funcție de starea economică și apartenența la clasa socială a familiei. Copiii familiilor din elita societății, primeau educație, fie acasă, fie în școală, fiind pregătiți spre a munci în serviciile religioase, militare și mai târziu birocratice. Totuși numărul acestora era redus. Majoritatea copiilor erau ținuți acasă și pregătiți pentru a prelua treptat responsabilități specifice adulților. Copiii urmau astfel căi similare cu ale părinților în privința ocupației (Heywood, 2001). În familiile care nu-și permiteau să crească copiii, aceștia erau adeseori trimiși, după vârsta de 7 ani, spre a-și face ucenicia în alte case, unde munca lor era mai profitabilă, alții erau vânduți sau oferiți ca și garanție pentru diferite împrumuturi (Ferraro, 2013). Aparenta lipsă de preocupare a adulților față de copii și față de perioada copilăriei și de conștientizare a naturii particulare a acestora, îl face pe Ariès să concluzioneze că, în epoca medievală conceptul de copilărie nu a existat.
Archard ([1993]2004) critică această concluzie susținând că, Ariès a interpretat trecutul în lumina atitudinilor, a asumpțiilor și a preocupărilor contemporane lui. În fapt, nu este vorba despre absența conceptului de copilărie, ci despre o altă perspectivă asupra acestui concept, una conformă situației socio-economice și culturale din acele vremuri. Invaziile, foametea, sărăcia și mortalitate infantilă ridicată, sunt doar câteva dintre cauzele care justifică interesul limitat al adulților în general, și al iconografilor și al scriitorilor, în mod particular, de a portretiza copilul în această perioadă. Copilul era important doar din perspectiva adultului în devenire. Astfel copilăria se pierdea progresiv în etapa de vârsta adultă, fără ca adulții să manifeste vreo preocupare specială pentru ea. De altfel, locuind în comunități restrânse, în care vecinii trăiau experiențe de viață similare, e greu de crezut că se nășteau dezbateri despre copil și copilărie și despre modul în care aceștia ar trebui tratați (Heywood, 2001).
Pentru a afla care a fost viziunea asupra copilul și a copilăria în alte perioade de timp, vă invit să lecturați întregul capitol: Copilul și copilăria din perspectiva schimbărilor sociale (autor: A. Bejenaru), din lucrarea Este România altfel? Societatea și sociologia… încotro? (editori: B. Voicu, H.M. Rusu, A.E. Popa).
Anca BEJENARU