Caracterul fără inteligență poate mult, dar inteligența fără caracter nu valorează nimic (Cicero)
Departament:
Titlu:
Orar consultații:
Adresa birou:
E-mail:
adriana.nicu@ulbsibiu.roTelefon departament:
Discipline predate
Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competenţelor pentru profesia didactică (DPPD):
- Pedagogie 1 (Fundamentele pedagogiei. Teoria și metodologia curriculum-ului), anul I, sem. 2
- Pedagogie 2 (Teoria și metodologia instruirii. Teoria și metodologia evaluării), anul II, sem. 1
Program de licență: Pedagogia învățământului primar și preșcolar (PIPP):
- Fundamentele pedagogiei, anul I, sem. 1
- Istoria pedagogiei, anul I, sem. 2
- Teoria și practica evaluării, anul II, sem. 1
- Politici educaționale, anul III, sem. 2
- Psihopedagogia jocului, anul III, sem 2
Program de master: Management educațional
- Politici educaționale, anul II, sem. 2
Domenii de interes
- Formarea inițială și continuă a profesorilor
- Gândirea critică
- Învățarea prin cooperare
- Politici educaționale
Publicații recente
- Nicu Adriana (editor), Jurnalul sesiunii de comunicări studențești, vol. 1/2016, Editura „Astra Museum” Sibiu, ISSN 2537 – 4060, ISSN-L 2537 – 4060, 264 pag, 2016 http://sites.centers.ulbsibiu.ro/ccap/docs/JSCS_coperta.pdf
- Nicu Adriana (2016). Influențe francofone în formarea profesorilor din România. În Preda Daniela și Mara Daniel (coord.), (Ri)costruendo latinita. Identita nazionali e transnazionali delle culture romanze. Approcci disciplinari e transdisciplinari, Il mio libro.Gruppo Editoriale L’Espresso. ISBN 978-88-92316-18-8 http://www.libreriauniversitaria.it/ri-costruendo-latinita-identita-nazionali/libro/9788892316188
- Nicu, Adriana, Educational Policies on Initial Teacher Training For Preschool and Primary Education, Journal Plus Education, ISSN: 1842-077X, E-ISSN (online) 2068-1151 Volume Special Issue (2016) pp. 16-27, index BDI (Directory of Research Journals Indexing; CNCSIS classification B+ category; Ulrich’s; IndexCopernicus; EBSCO; DOAJ; CEEOL; CrossReff; WorldCat.org) http://www.uav.ro/jour/index.php/jpe/issue/view/49
- Nicu, Adriana, Romania Education Reform between Policy and Action, Journal Plus Education, ISSN: 1842-077X, E-ISSN (online) 2068-1151 Vol XIV (2016), No. 1. pp. 21-33, index BDI (Directory of Research Journals Indexing; CNCSIS classification B+ category; Ulrich’s; IndexCopernicus ; EBSCO; DOAJ; CEEOL; CrossReff; org) http://www.uav.ro/jour/index.php/jpe/article/view/638/701
- Nicu Adriana, Policy and Practice of Initial Teacher Training , Revista internațională Procedia Social and Behavioral Sciences, ELSEVIER indexată Science Direct, Scopus, Thomson Reuters (ISI Proceedings), ISSN 1877-0428, Vol.180, pag. 80-86, 2015; http://www.sciencedirect.com/science/journal/18770428/180
- Diane Pruneau, Pierre-Yves Barbier, Fernando Daniels, Viktor Freiman, Emil Paun, Adriana Nicu, Jimmy Therrien, Joanne Langis, Monique Langis, Nicole Lirette-Pitre & Penelopia Iancu (2015). Pedagogical Tools that Help Pupils Pose and Solve Environmental Problems. In K. S. Sullenger & S. Turner (Eds.), New Ground. Pushing the Boundaries of Studying Informal Learning in Science, Mathematics, and Technology. Bold Visions in Educational Research, Vol. 46, pp 191-224, Rotterdam: Sense Publishers (A1), ISBN 978-94-6300-022-2, DOI: 10.1007/978-94-6300-022-2_12 http://www.springer.com/us/book/9789463000222
- Nicu Adriana, Training Strategies of Critical Thinking, LAMBERT Academic Publishing, ISBN-10: 3659771872, ISBN-13: 978-3659771873, pp. 292, 2015, language: English (CNCSIS, A2) http://www.abebooks.com/9783659771873/3659771872/plp
- Nicu Adriana, Interviu în Ilica, A., Pedagogi români. Medalioane și interviuri, Editura Didactică și Pedagogică, ISBN 978-973-30-3782-8, 2015, pag. 291-297, (CNCSIS, A2, Cod 165) http://www.amazon.com/Pedagogi-romani-Medalioane-interviuri-Romanian/dp/9733037826
- Nicu Adriana, Evoluția atitudinii față de muncă, în Kozma A., Glavce, C., Torok, S.-F. (coord.), Antropologia și munca, Colectia Zilele Rainer, Editura „Astra Museum”, Sibiu, ISBN 978-606-733-039-7, pag. 128-133, feb. 2014 (CNCSIS, B, Cod 309) http://www.antropology.ro/doc/carti/ANTROPOLOGIE%20SI%20MUNCA%202015.pdf
- Nicu Adriana, Dificultăți de învățare, în Mara Daniel, (coord.), Mentorat educaţional al persoanelor cu dizabilităţi, Editura Universităţii „Lucian Blaga” Sibiu, Sibiu, ISBN 978-606-12-0854-8, pp. 176-221, 2014 (CNCSIS, B, Cod 177)
- Nicu Adriana, Politici educaționale: repere teoretice și pragmatice, Editura ASCR, Colecția Educație, Cluj-Napoca, ISBN 978‑606‑8244‑73‑0, 196 pag., 2013 (CNCSIS, B, Cod 131) http://psihoshop.ro/carte.php?idb=1162
- Nicu Adriana, Ipostaze ale conceptului de didactică, în Mara Lucia-Elena (coord), Tendințe actuale în didactica specialității, Editura Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, Sibiu, 2013, ISBN 978-606-12-0575-2, pag. 9-35 (CNCSIS, B, Cod 177)
https://www.researchgate.net/publication/262009840_Ipostaze_ale_conceptului_de_didactica - Nicu Adriana, How do Romanian Teachers See the Educational Policies, Analele Ştiinţifice ale Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” – Secţ. Ştiinţele Educaţiei, vol. XVI/2012, pag. 123-136, ISSN: 1453-0775, index BDI (EBSCO, CEEOL, Index Copernicus, Cabell’s Directories) http://www.psih.uaic.ro/cercetare/publicatii/anale_st/rezumate/cuprinsSE12.htm#l7
Proiecte de cercetare
- membru în echipa de elaborare a curriculei şi formator în cadrul Programului de formare: Evaluare pentru evoluţia în cariera didactică (octombrie-noiembrie 2015), acreditat prin OMECS 5990/16.12.2015, Casa Corpului Didactic din Sibiu;
- formator şi evaluator în echipa de elaborare a curriculei, pentru Programul de formare Utilizarea resurselor Centrului de Documentare şi Informare în activitatea didactică (septembrie 2013 – mai 2015), acreditat prin OMEN 3655/29.04.2013, Casa Corpului Didactic din Sibiu;
- formator şi evaluator în echipa de elaborare a curriculei, pentru Programul de formare profesională Formator (mai 2012 – ianuarie 2013), autorizat de ANC, Casa Corpului Didactic din Sibiu;
- expert curriculum în cadrul echipei de implementare – Proiect POSDRU Perfecţionarea cadrelor didactice, din învăţământul preuniversitar, care predau limba română minorităţilor naţionale, nr. POSDRU/87/1.3/S/63909, mai-octombrie 2011, Asociatia Learn&Vision, Cluj-Napoca
- coordonator național în proiectul internațional: Jeunes bâtisseurs d’un avenir viable, project, University of Moncton, Canada (Romania, Tunisia, Brazilia, Guinea și Columbia) – septembrie 2006-decembrie 2007. http://www8.umoncton.ca/littoral-vie/notreequipe.htm
- coordonator al proiectului Dezvoltarea abilităţilor de gândire critică la elevii din ciclul curricular de dezvoltare, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea „Lucian Blaga“ Sibiu și Casa Corpului Didactic din Sibiu (2003-2004)
- membru în grupul de lucru al proiectului Ameliorarea calității procesului de profesionalizare a cadrelor didactice în spiritul reformei, Centrul Educaţia 2000+ (1999-2002)
Curriculum vitae
Experienţa profesională
- 2016-în prezent – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic; conferenţiar universitar doctor (OM 1643 din 02.08.2007)
- 2003-2007 – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Departamentul Pentru Pregătirea Personalului Didactic, lector universitar doctor;
- 2003-1993 – Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna” din Sibiu, profesor titular, grad didactic I
- 1993-1988 – profesor definitiv în învățământul preuniversitar
- 1988-1985 – profesor stagiar în învățământul preuniversitar
- * 2009-1999 – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, profesor asociat
Conferențiar universitar doctor
Activitate didactică universitară în domeniul Ştiinţe ale educaţiei Formarea iniţială a profesorilor (cursuri și seminare)
- Fundamentele pedagogiei
- Teoria și practica evaluării
- Istoria pedagogiei
- Psihopedagogia jocului
- Politici educaționale
- Pedagogie I (Fundamentele pedagogiei, Teoria și metodologia curriculum-ului)
- Pedagogie II (Teoria și metodologia instruirii, Teoria și metodolgia evaluării)Formarea continuă a profesorilor
- grade didactice (gradul II și gradul I, pregătire și examinare)
master (Management educațional; Profesor documentarist)
Activitate didactică universitară în domeniul Ştiinţe ale educaţiei – proiectarea, organizarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor de formare iniţială şi continuă a profesorilor (cursuri și seminarii); evaluator ARACIS (Comisia 5)
Activitate științifică:
- participare la simpozioane și conferințe naționale și internaționale;
- vizite de studiu și schimburi de experiență (Università degli studi di Bologna (Italia) în 2015; Universitat de Illes Balears (Spania) în 2015;
- coordonator lucrări de licență, disertații de master;
- referent științific în comisii de doctorat și în comisii pentru promovarea în carieră;
- revizor științific pentru diferite publicații din țară și din străinătate. Invitat la Université de Moncton (New Brunswick, Canada), în 2007.
Publicații academice:
- 3 cărți de unic autor (2007, 2013, 2015);
- 5 cărți co-autor (2004, 2005, 2006, 2009, 2010);
- capitole în volume colective – publicate în edituri recunoscute CNCSIS;
- peste 40 de articole în reviste de specialitate de circulaţie internațională și naţională și în reviste indexate în baze de date internaţionale specifice domeniului.
Colaborări:
- Unversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, extensia Sibiu, profesor asociat (1999-2009);
- Casa Corpului Didactic din Sibiu (2003 – în prezent);
Activitate de cercetare:
- coordonator și membru în echipe de cercetare şi implementare:
- evaluator în cadrul echipei de implementare – Erasmus+ KA2 – Parteneriat Strategic KNOWinFOOD – Knowledge triangle for food innovation by harnessing the tradition and assuring sustainability, 1 septembrie 2016 – 28 februarie 2019
- formator în cadrul echipei de implementare – Proiect POSDRU „e-Mentor: Dezvoltarea de competențe și abilități TIC și Mentorat educațional al persoanelor cu dizabilități, pentru profesori”, nr. POSDRU/157/1.3/S/140877, septembrie 2014-noiembrie 2015
- formator – Proiect POSDRU: PECAFROM – Promovarea egalității de șanse în cariera universitară și academică pentru femeile din România“, nr. POSDRU/144/6.3/S/127928”, octombrie 2015
- formator în cadrul echipei de implementare – Proiect POSDRU Retea de formare continua a cadrelor didactice pentru a utiliza multimedia, instrumentatia virtuala si web 2.0 in aria curriculara Matematica si stiinte ale naturii (ProWeb), nr. POSDRU/157/1.3/S/ 141587, ianuarie-aprilie 2015
- formator – Ateliere universitare pentru cadrele didactice din învățământul superior, ULB Sibiu (curriculum; evaluare), noiembrie 2013 – februarie 2014
- formator – Școala Altfel la ULBS: Cum să îţi transformi hobby-ul în meserie (6-10 aprilie 2015 – ,,Ziua Porților Deschise” ULBS)
- formator – Școala Altfel la ULBS: Cum să îţi transformi hobby-ul în meserie (7-11 aprilie 2014 – ,,Ziua Porților Deschise” ULBS)
- responsabil studenți cu dizabilități – Proiect POSDRU Dezvoltarea şi implementarea unui program-pilot integrat pentru creşterea accesului la învăţământul superior pentru persoane cu dizabilităţi, nr. POSDRU/86/1.2/S/63951, iulie 2012-decembrie 2013
- expert curriculum în cadrul echipei de implementare – Proiect POSDRU Perfecţionarea cadrelor didactice, din învăţământul preuniversitar, care predau limba română minorităţilor naţionale, nr. POSDRU/87/1.3/S/63909, mai-octombrie 2011, Cluj-Napoca
- formator – Proiect POSDRU Parteneriat activ pentru o integrare reuşită pe piaţa muncii, nr. POSDRU/90/2.1/S/62215, noiembrie 2010 – mai 2011
- membru în echipa de elaborare a curriculei şi formator în cadrul Programului de formare: Evaluare pentru evoluţia în cariera didactică (octombrie – noiembrie 2015), acreditat prin OMECS 5990/16.12.2015, Casa Corpului Didactic Sibiu;
- formator şi evaluator în echipa de elaborare a curriculei, pentru Programul de formare Utilizarea resurselor Centrului de Documentare şi Informare în activitatea didactică (septembrie 2013 – mai 2015), acreditat prin OMEN 3655/29.04.2013 – CCD Sibiu;
- formator şi evaluator în echipa de elaborare a curriculei, pentru Programul de formare profesională Formator (mai 2012 – ianuarie 2013), autorizat de ANC – CCD Sibiu;
- referent ştiinţific – Conferinţa Naţională Centrul de documentare și informare, cadru pentru utilizarea resurselor informaţionale (CCD Sibiu, 24-25 noiembrie 2014);
- membru în echipa de management în proiectul judeţean « CDIdei în cărţi », ediţia I, 2014 (inclus în Calendarul Judeţean al Activităţilor Educative din judeţul Sibiu, anul şcolar 2014-2015).
- membru în echipa de management în proiectul judeţean « CDIdei în cărţi », ediţia II, 2015 (inclus în Calendarul Judeţean al Activităţilor Educative din judeţul Sibiu, anul şcolar 2013-2014);
- participare la Masa rotundă cu tema „Managementul informaţiei în educaţie şi formare” din cadrul Simpozionului Naţional „Educaţia pentru informaţie, etapă în dezvoltarea unei culturi a informaţiei” (9 iunie 2011).
- coordonator național în proiectul internațional: Jeunes bâtisseurs d’un avenir viable, project, University of Moncton, Canada (Romania, Tunisia, Brazilia, Guinea și Columbia) – septembrie 2006-decembrie 2007. http://www8.umoncton.ca/littoral-vie/notreequipe.htm
- coordonator al proiectului Dezvoltarea abilităţilor de gândire critică la elevii din ciclul curricular de dezvoltare, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, Universitatea „Lucian Blaga“ Sibiu și Casa Corpului Didactic Sibiu (2003-2004)
- membru în echipa proiectului LEONARDO DA VINCI: Museum Communicator, project, nr. LLP-LDV/TOI/10/IT/489 http://www.museumcommunicator.eu/ (2010-2012);
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Facultatea de Științe Socio-Umane
Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic
Calea Dumbrăvii, Nr. 34, 550324, Sibiu, România
Activitate didactică şi de cercetare
Educaţie şi formare
- Studii postuniversitare, 2014-2015, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, în cadrul proiectului Universitaria – școală de didactică universitară și cercetare științifică avansată (Modul de didactica si psihopedagogie universitara / Didactical and psycho pedagogy university module. Modul de cercetare stiintifica avansata/Advanced scientific research module), nr. POSDRU/157/1.3/S/135590, cu formatori de la London Metropolitan University.
- Studii postuniversitare, 2014-2015, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, în cadrul proiectului Universitaria – școală de didactică universitară și cercetare științifică avansată (Modul de didactica si psihopedagogie universitara / Didactical and psycho pedagogy university module. Modul de cercetare stiintifica avansata/Advanced scientific research module), nr. POSDRU/157/1.3/S/135590, cu formatori de la London Metropolitan University.
- Studii postuniversitare, 2012-2013, Universitatea 1 Decembrie 1918, Alba Iulia, în cadrul proiectului Calitate, inovare, comunicare in sistemul de formare continua a didacticienilor din invatamantul superior (program de formare si dezvoltare profesionala continua în domeniul Științe ale educației), nr. POSDRU/87/1.3/S/63709.
- Studii doctorale, 2001-2006, Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, în domeniul Științe ale Educație, conducător științific: prof. univ. dr. Emil Păun
- Studii masterale, 1999-2001, Universitatea din București, Facultatea de Filosofie, în specializarea Politici publice și administrație publică• Studii superioare, 1981-1985, Universitatea din București, Facultatea de Istorie-Filosofie, specializarea Filosofie-Istorie, secția Psihologie-pedagogie.
- Diplomă de doctor în Științe ale Educației, conf. Ordinului MEC, NR. 4871/7.08.2006
- Diplomă de master în Politici publice și administrație publică, nr. 1025/25.11.2003
- Diplomă de licență în Filosofie-Istorie, nr. 1728/1.07.1985
Disciplinele principale studiate / competenţe profesionale dobândite
- Psihologie generală și socială. Logică generală. Orientare școlară și profesională.Teoria sistemelor logice. Pedagogie generală. Metode și tehnici moderne ale învățării. Psihologie experimentală. Epistemologie și filosofia științei. Doctrine politice contemporane. Psihologia muncii. Pedagogie socială. Defectologie și logopedie. Metode și tehnici de cercetare psihologică. Curente și orientări în pedagogia contemporană
Universitatea din București
ISCED 8
Aptitudini şi competenţe personale
Limbi străine cunoscute
- Engleză: nivel B2/B1
- Franceză: nivel B2/A2
Competenţe şi abilităţi sociale
- Comunicare şi consiliere (ascultare activă, asertivitate, parafrazare, empatie)
- Lucrul în echipă (cooperare, implicare, entuziasm, motivaţie, disponibilitate)
- Simţul umorului
- Atitudine pozitivă faţă de alte persoane, munca şi cultura acestora. Atitudine proactivă.
- Menţinerea unui climat stimulativ şi plăcut; toleranţă şi acceptarea punctelor de vedere diferite de cel personal; capacitatea de a asculta cu atenţie şi de a lua decizii pertinente, asumarea responsabilităţii – formate în mediul şcolar şi consolidate de-a lungul carierei.
Competenţe şi aptitudini organizatorice
- Abilităţi de planificare, conducere şi organizare, de coordonare şi prezentare a activităţilor didactice și extradidactice (proiecte), crearea și sustinerea echipei de lucru, respectarea termenelor de elaborare și prezentare a documentelor. Iinițierea și coordonarea unui program de licență (Pedagogia învățământului primar și preșcolar). Inițierea și coordonarea de conferințe și sesiuni științifice studențești.
- Coordonarea Centrului de Cercetare și Asistență Psihopedagogică din Unversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
- Coordonarea şi conducerea activităţii studenţilor în cadrul cursurilor/ seminarelor, a lucrărilor de licenţă și disertație; coordonarea de lucrări metodico-științifice pentru profesorii din învățământul preuniversitar; susținerea unor ateliere de formare psihopedagogică pentru profesorii din învățământul superior; referent șitiințific în evaluarea tezelor de doctorat; membru în comisiile de promovare pe post în diferite universități din țară; organizarea și susținerea diferitelor activităţi departamentale şi extracurriculare.
- Abilități de gândire critică, de rezolvare a problemelor și gândire holistică – dobândite pe parcursul carierei didactice, ca profesor-diriginte, coordonator al practicii pedagogice pentru elevi și studenți, mentor și tutore pentru studenţi și ca urmare a implicării în programe și proiecte de cercetare-acțiune.
Competenţe şi aptitudini de utilizare a calculatorului
- Abilităţi de bază în TIC (Word, Excel, Power Point, motoare de căutare Internet, e-mail, utilizarea platformei de e-learning etc.)
Informaţii suplimentare
Membru în asociaţii şi societăţi naţionale şi internaţionale:
- Association for Techer Education in Europe (ATEE) – membru, 2016
- Asociația Academică a Pedagogilor (AAP) – membru fondator, 2015
- Asociația Educatoarelor din România – Filiala Sibiu, membru de onoare, 2010
- Asociaţia Lectura şi Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice – membru, 2005;
Referințe:
- Profesor universitar doctor Emil Păun, Universitatea din București, România
- Profesor universitar doctor Diane Pruneau, Universitatea din Moncton, Canada
- Date biografice publicate în Enciclopedia Personalităţilor din România, Ediţia a IV-a, Editura Who is who, Zug,
- Date biografice publicate în lucrări semnate de prof. univ. dr. Anton Ilica:
- O istorie a ideilor și doctrinelor pedagogice de la origini până în prezent, Editura Învățătorul modern, Chișinău, 2014 – medalion, pag. 283-284
- Pedagogi români. Medalioane și interviuri, Editura Didctică și Pedagogică, R.A., București, pag. 291-297