Despre germani, locuri și case în Transilvania

Regiunea Transilvania-Banat este reprezentată discursiv ca „leagăn istoric” atât de locuitorii români cât și de etnicii germani (sași, șvabi, landleri etc.). Aici, bisericile fortificate dar chiar și casele obișnuite având arhitectură germanică – unele dintre acestea părăsite, în ruină, altele restaurate în ultimii ani, pentru a fi re-utilizate/ re-locuite ori redate circuitului turistic-muzeal –, joacă un dublu rol în procesul de construcție a identităților locale. Pe de o parte, ele stau mărturie vie a prezenței de secole a germanilor în aceste locuri și servesc drept simboluri cultural-istorice ale comunității atestate pentru prima oară în 1224. Pe de altă parte, odată cu trecerea timpului, ele au ajuns să fie investite cu semnificații identitare de către ceilalți localnici, români dar nu numai români, iar acest lucru, aparent curios, se produce ca o consecință a nevoii de apropriere simbolico-afectivă a spațiului locuit, natal sau nu neapărat.

În acest context, nu ne miră implicarea recentă, tot mai activă, a autohtonilor ne-germani ori a descendenților din familii germane emigrate din România în perioada comunismului (dar care nu au cunoscut povestea locurilor decât din ce li s-a istorisit acasă) în proiecte de restaurare și conservare a patrimoniului construit aparținând comunității germane din România. Sunt sate săsești cu un singur locuitor sas sau cu niciunul (precum în binecunoscutul deja Lindenfeld, grație filmului cu același titlu) dar în care comunitatea locală continuă să se auto-reprezinte și să se prezinte celorlalți ca fiind moștenitoarea de drept a valorilor și tradițiilor săsești.

Influența interetnicității asupra normelor culturale, obiceiurilor, tradițiilor și miturilor, artei populare și artei savante, mentalităților și memoriei comune, artei și modului de reprezentare a frumosului dar și a utilului constituie o evidență pentru cercetătorii interesați în a înțelege modul în care germanitatea s-a transmis și supraviețuiește astăzi, în Transilvania-Banat. Dincolo de acțiunea operatorilor culturali ori a elitelor politice vizând prezervarea moștenirii germane, importante strategii individuale și colective de construire/ re-construire de referințe și repere simbolico-identitare sunt utilizate pentru salvarea memoriei locale, adică a memoriei experienței trăite în comunitățile româno-germane. Așa cum rezultă din analizele interviurilor documentare realizate în aceste comunități, în narațiunile lor, localnicii continuă să se raporteze identitar la Celălalt, la germanul de altădată, și la cultura germană iar această raportare are loc chiar și în absența contactelor directe.

Etnicitatea – în acest caz, germanitatea – ca schemă de interpretare se transmite aproape ritualic, de la o generație la alta, iar referințele la Celălalt – astăzi, absent sau foarte puțin vizibil – sunt uneori întărite, alteori pur și simplu înlocuite de referințele la efectele vizibile ale prezenței sale în aceste locuri: marile construcții urbane, casele și gospodăriile tipice, bisericile evanghelice fortificate etc. Dintre marile centre urbane construite, amintim: Bistrița (Bistritz), Brașov (Kronstadt), Mediaș (Mediasch), Reghin (Sächsisch Regen), Sebeș (Mühlbach), Sibiu (Hermannstadt), Sighișoara (Schässburg). Dintre bisericile fortificate săsești, șase au fost incluse în patrimoniul mondial UNESCO: Biertan (Birthälm), Câlnic (Kelling), Prejmer (Tartlau), Saschiz (Keisd), Valea Viilor (Wurmloch), Viscri (Deutschweisskirch). În satele săsești, bisericile fortificate joacă un rol esențial în configurarea miturilor originii și formării comunităților locale, chiar și a celor de limbă română.

Identificarea și evidențierea contribuției propriilor strămoși la amplasarea și/ sau ridicarea acestor lăcașuri de cult centrale în viața comunității se înscriu printre strategiile utilizate în competiția memoriilor locale dar și în crearea unui imaginar istoric comun, susținut prin demersuri care merg de la idealizare la cvasi-sacralizare.

Andreea ZAMFIRA

 

Pagini de istorie: clădirea Departamentului de Relații Internaționale, Științe Politice și Studii de Securitate

Clădirea în care își desfășoară activitatea Departamentul de Relații Internaționale, Științe Politice și Studii de Securitate din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu a fost inaugurată la 1 iulie 1892, cu destinația de cazarmă.

Sediul a fost utilizat de către trupele austro-ungare din arma „Vânători de Munte”, denumirea oficială a construcției fiind „Jäger-Kaserne” („Cazarma Vânătorilor”). 

O carte poștală realizată în timpul primului război mondial (cel mai probabil anul 1915) ne arată un complex format din trei clădiri: Popota ofițerilor („Offiziermesse”), Cazarma propriu-zisă („Kaserne”) și Popota („Kantine”).

 

Sursa foto: http://wikimapia.org/5891968/ro/Facultatea-de-Drept-Simion-Bârnuţiu

 

În anul 1919, în fosta cazarmă austro-ungară și-a început activitatea al 13-lea Regiment de Roșiori, făcând parte din Corpul 7 Armată de la Sibiu. Acesta a fost relocat în garnizoana Lugoj în anul 1938. Din această epocă s-a păstrat o fotografie de calitate mai slabă, cu militari și civili la intrarea principală.

Sursa foto: http://www.razvanpop.ro/2010/05/16/istoria-orasului-nostru-sibiu-34/

 

După al doilea război mondial, clădirea a fost folosită de către instituțiile militare de învățământ. A aparținut Școlii militare de ofițeri de Artilerie „Ion Vodă”; după care a devenit sediul Școlii Militare de Maiștri și Subofițeri „Gheorghe Lazăr”, pe întreaga durată de funcționare (1961-1987). După reorganizarea învățământului militar, în anul 1987, imobilul a devenit „Localul nr. 2” al Școlii militare „Nicolae Bălcescu” – aici desfășurându-și activitatea ofițeri și subofițeri care se pregăteau pentru armele „Intendență” și „Finanțe”. 

Sursa foto: http://wikimapia.org/5891968/ro/Facultatea-de-Drept-Simion-Bârnuţiu

 

Pe această structură s-a constituit Institutul Militar de Învăţământ Superior de Intendenţă şi Finanţe „Gheorghe Lazăr” din Sibiu, care în 1995 a fost absorbit de către Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”. 

Localul a devenit disponibil, și a fost cedat de către Ministerul Apărării Naționale Universității „Lucian Blaga” din Sibiu. Aici și-a început activitatea Facultatea de Drept „Simion Bărnuțiu”, în cadrul căreia s-a atașat (anul 2000) Catedra de Științe Politice. Ulterior s-au adăugat programele de studii „Relații internaționale și studii europene”, „Studii de securitate” și mai multe programe de master, care au stat la baza înființării Facultății de Științe Politice, Relații Internaționale și Studii de Securitate (anul 2006). După zece ani, fosta facultate a devenit Departamentul de Științe Politice, Relații Internaționale și Studii de Securitate, în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane.

Eugen STRĂUȚIU