Consider că prestigiul nu se impune, ci se câștigă, nu se moștenește, ci se construiește.
Departament:
Psihologie
Titlu:
Lect. Univ. Dr.
Orar consultații:
Luni,18-20 săptămânal
Adresa birou:
Sibiu, str. Lucian Blaga, nr. 2A, etajul 5, clădirea Facultății de Medicină
E-mail:
anamaria.catana@ulbsibiu.roTelefon departament:
0269 235 804
Discipline predate
- Psihodiagnoza personalității
- Evaluarea adultului
- Psihologia educației
- Consiliere educațională
Domenii de interes
- Relația dintre stilurile de atașament și dezvoltarea copiilor și adolescenților
- Impactul stilurilor de atașament asupra relaționării interpersonale
- Impactul climatelor familiale și școlare asupra bunăstării subiective a copiilor și adolescenților
- Adaptarea pe populație românească a instrumentelor de evaluare a stilurilor de atașament la adolescenți și adulți precum și a instrumentelor de evaluare a climatelor familiale și școlare.
Publicații recente
- Cătană Anamaria- Stresul psihosocial și calitatea vieții la adolescenți, Editura Techno Media, Sibiu, ISBN 978-606-616-237-1, 2016.
- Cătană Anamaria- Introducere în psihodiagnoza personalităţii, Editura Universității ”Lucian Blaga”, Sibiu, ISBN 978-606-12-1215-6, 2015.
- Cătană Anamaria- Subjective quality of life: conceptual specifications and clarifications. În: Griebel, W. (Eds.). Romanian Journal of Psychology, Psychotherapy and Educational Sciences, vol. I, nr. 1, „Lucian Blaga” University Press, Sibiu, ISSN 2068-3626, pp. 6-10, 2010.
- Cătană Anamaria. 2009. Theoretical-empirical perspectives of conceptualization and the evaluation of coping în: Milcu, M., Bronkema, Y., Griebel, W. și Sassu, R. Modern psychological research: trends and prospects. Quantitative research vs. Qualitative research, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-556-3, pp. 83-86.
- Cătană Anamaria și Stoica Mihaela. 2009. Relationships between coping strategies, social support and negative moods at tuberculosis disease în: Milcu, M., Bronkema, Y., Griebel, W. și Sassu, R. Modern psychological research: trends and prospects. Quantitative research vs. Qualitative research, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-556-3, pp. 92-98.
- Cătană Anamaria și Sassu Raluca. 2009. Theoretical-conceptual models of adolescents psychosocial stress. Identification stages in approaching stress research in adolescence în: Milcu, M., Bronkema, Y., Griebel, W. și Sassu, R. Modern psychological research: trends and prospects. Quantitative research vs. Qualitative research, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-556-3, pp. 87-91.
- Cătană Anamaria și Sassu Raluca. 2009. Factori și efecte ale vulnerabilității și rezilienței la stresul psihosocial în adolescență în: Milcu, M., Griebel, W. și Sassu, R. Cercetarea psihologică modernă: direcții și perspective. Cercetare cantitativă vs. Cercetare calitativă, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-555-6, pp. 24-30.
- Sassu Raluca, Batâr Anamaria, Gherman Amfiana și Cătană Anamaria. 2009. Relațiile din viața socială a adolescenților: familie, școală, peer-group, sine în: Milcu, M., Griebel, W. și Sassu, R. Cercetarea psihologică modernă: direcții și perspective. Cercetare cantitativă vs. Cercetare calitativă, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-555-6, pp. 269-373.
- Sassu Raluca, Giurgiu Laura, Cătană Anamaria și Gherman Amfiana. 2009. Modalități de optimizare a educației timpurii prin programe de educație psihomotrică- Programul Promesed în: Milcu, M., Griebel, W. și Sassu, R. Cercetarea psihologică modernă: direcții și perspective. Cercetare cantitativă vs. Cercetare calitativă, Editura Universitară, București, ISBN 978-973-749-555-6, pp. 274-279.
- Cătană Anamaria. 2009. Rolul caracteristicilor individuale în perceperea şi managementul stresului psihosocial în: Milcu, M. Cercetarea psihologică modernă: direcţii şi perspective. Noi valenţe aplicative ale psihologiei, Editura Universitară, Bucureşti, ISBN 978-973-749-752-9, pp. 156-162.
Proiecte de cercetare
- Membru în cadrul proiectului PROMESED – ”Program de educație psihomotrică timpurie pentru copiii de 3-6/7 ani, în scopul adaptării eficiente la mediul școlar” (proiect câștigat în competiție națională, PN II, 91-064/2007), coordonat de d-na Raluca Sassu;
- Membru în echipa de cercetare a proiectului ”Validating integrated system for career evolution management based on the assessment of leader potential dynamics”. Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu şi AMN Internaţional Beheer, Holland.
- Membru în echipa de cercetare a proiectului ”Prospective study on the implementation of an integrated system for assessing the individual and group potential in the field of leadership. Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu şi AMN Internaţional Beheer, Holland.
Curriculum vitae
Experiență profesională
- 2010-prezent Lector universitar
Universitatea ”Lucian Blaga” Sibiu
Activități și responsabilități: activităţi de predare, activităţi de organizare şi coordonare a practicii de specialitate desfăşurate de studenţi, activităţi de coordonare a lucrărilor de licenţă și disertație, activități de tutorat, membru în comisia de licență.
Sectorul de activitate: mediul educațional universitar. - 2002-2010 Asistent universitar
Universitatea ”Lucian Blaga” Sibiu
Activități și responsabilități: activităţi de predare, activităţi de organizare şi coordonare a practicii de specialitate desfăşurate de studenţi, activități de tutorat, activități de secretariat în cadrul comisiei de licență.
Sectorul de activitate: mediul educațional universitar . 2001-2002 Preparator universitar Universitatea ”Lucian Blaga” Sibiu
Activități și responsabilități: activităţi de predare, activităţi de organizare şi coordonare a practicii de specialitate desfăşurate de studenţi, activități specifice vizând admiterea în învățământul superior, activități de secretariat în cadrul comisiei de licență.
Sectorul de activitate: mediul educațional universitar. - 1997-2001 Profesor defectolog
Școala Specială nr. 1, Sibiu
Activități și responsabilități: activități instructiv-educative, activități de testare și psihodiagnoză, activități de intervenție psihologică; responsabilități de organizare și coordonare a colectivelor de elevi în calitate de profesor-diriginte.
Sectorul de activitate: mediul educațional preuniversitar. - 1996-1997 Profesor consilier
Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică, Oradea
Activități și responsabilități: activități de evaluare psihologică, activități de psihodiagnoză, activități de consiliere vocațională și psihopedagogică a elevilor, părinților și cadrelor didactice; responsabilități de organizare și coordonare la nivel județean a serviciilor de asistență psihopedagogică.
Sectorul de activitate: mediul educațional preuniversitar. - 1990-1991 Învățătoare
Școala Generală nr.20 , Oradea
Activități și responsabilități: activități instructiv-educative desfășurate cu elevii claselor I-IV, activități de coordonare a grupurilor de copii de vârstă școlară mică.
Sectorul de activitate: mediul educațional preuniversitar.
Educație și formare
- 2006-2010 Doctor în psihologie
Școala Doctorală a Facultății de Psihologie și Științele Educației , Universitatea din București.
Informații și abilități acumulate: informații teoretice privind metodologia cercetării în psihologie, modalitățile de psihodiagnoză; formarea și exersarea competențelor de cercetare și de prelucrare statistică avansată a datelor. - 2002-2004 Master în surdo-audiologie
Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu
Informații și abilități acumulate :informații teoretice privind intervenția timpurie în educarea limbajului copilului deficient de auz; formarea deprinderilor de audiometrie și de protezare a deficienților de auz. - 1991-1996 Titlul de ”Bacalaureat în Științe Cibernetice Academia Internațională de Științe, San Marino
Informații și abilități acumulate: informații privind propedeutica instruirii, psihologia și pedagogia cibernetică. - 1991-1996 Licențiat în psihopedagogie
Universitatea ”Lucian Blaga” Sibiu
Informații și abilități acumulate : informații teoretice din domeniul științelor socio-umane (psihologie, pedagogie, sociologie); formarea deprinderilor de utilizare și concepere a instrumentelor psihologice și sociologice. - 1986-1990 Învățătoare
Liceul Pedagogic ”Iosif Vulcan”, Oradea
Informații și abilități acumulate : informații teoretice din sfera psihologiei generale, psihologiei dezvoltării, pedagogiei și didacticii; formarea deprinderilor de instruire și coordonare a colectivelor de elevi.
COMPETENΤE PERSONALE
Limbi străine cunoscute
- Engleză: nivel B1/B2
Competenţe de comunicare
- Bune competenţe de comunicare dobândite prin experienţa proprie de interacțiune cu elevii din ciclul primar, gimnazial, liceal, dar și cu studenții în contextul activităților didactice, activităților de mentorat și tutorat, activităților de coordonare a unor proiecte și lucrări de licență, disertație precum și în contextul activităților de asistență și consiliere psihopedagogică și psihologică.
Competenţe organizaţionale/manageriale
- Bune competențe de organizare și coordonare a colectivelor de elevi și studenți, bune competențe de organizare și coordonare a serviciilor de asistență psihopedagogică dobândite prin experiență proprie, dar și prin participarea în perioada 1997-1998 la “Programul de Perfecţionare şi Pregătire a Managerilor din Domeniul Educaţional”, Oradea (desfăşurat sub egida Phare).
Competenţe dobândite la locul de muncă
- Bune competențe în utilizarea metodelor moderne de predare în învățământul superior și în aplicarea metodelor științifice avansate obținute prin participarea la cursurile de formare din cadrul proiectului ”Universitaria- școală de didactică universitară și cercetare științifică avansată”.
INFORMAΤII SUPLIMENTARE
Publicaţii
- Evaluarea cantitativă a dezvoltării deprinderilor de calcul prin exersare la elevii claselor I-IV în: Didactica militans, Editura Imprimeria de Vest R.A Oradea, 1997.
- Organizarea serviciilor de orientare ocupaţională la preadolescenţi în: Didactica militans, Editura Imprimeria de Vest R.A., Oradea, 1997.
- Tehnici de comunicare în: Bârsan-Grama, Blanca (coord.). Dinamica proceselor de comunicare, Psihomedia, 2001.
- Spaţiul public şi mijloacele de comunicare în: Bârsan-Grama, Blanca (coord.). Dinamica proceselor de comunicare, Psihomedia, Sibiu, 2001. (împreună cu B. Grama și H. Rusu)
- Modalităţi de investigare psihosocială a conformităţii şi nonconformităţii în: Acta Universitatis Cibiniensis, vol. I, Editura Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, 2001
- Adolescenţii şi dinamica psihosocială a conformităţii şi nonconformităţii în: Acta Universitatis Cibiniensis, vol. II, Editura Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, 2002.
- Caiet de practică pentru anul II Psihologie, Editura Psihomedia, Sibiu, 2006.
The impact of total communication on the evolution of the auditory-verbal function at the hypacustic student în: Man in the knowledge based organization. Conference proceedings V, Land Forces Academy Publishing House, Sibiu, 2006 - Evaluarea cognitivă a stresului ”perspectivei examenului de licență” în: Milcu, M., Sassu, R. și Brate, A. Modern psychological research: trends and prospects, Editura Universitară, București, 2008.
- Modele interacționale de factură cognitivă și interpersonală utilizate în abordarea procesului de coping în: Pateșan, M., Popa, M. și Bumbuc, Șt. Perspective interdisciplinare în învățământul universitar, Editura Academiei Forțelor Terestre ”Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2008
Prezentări
- Metode de evaluare a aptitudinilor la copii- teste de dezvoltare şi screening-uri la copiii de trei -şase ani -cosusţinător workshop (2009).
- Modalităţi de evaluare a caracteristicilor şi disfuncţiilor climatelor sociale specifice copiilor şi adolescenţilor -cosusţinător workshop (2009).
- The evaluation of psychomotric skills of 3-7 year old children based on condition simulators (poster presentation at The 11th European Congress of Psychology, Oslo, Norway, 7-10 July 2009) împreună cu Sassu Raluca, Giurgiu Laura, Gherman Amfiana şi Pierre Joseph De Hillerin.
- Aplicaţii raţional-emotive pentru facilitarea adaptării la mediul şcolar – cosusţinător workshop (2010).
- PROMESED – Program de educaţie timpurie psihomotrică pentru copiii de 3-6/7 ani – cosusţinător workshop (2011).
- Adolescents and adults coping. Evaluation and intervention, Autoeficacity Scales: construction and validation-lucrări prezentate la Congresul Internațional de Psihologie Modern research in health, education and social sciences. Quantitative vs. qualitative research?, Sibiu, 2014.
- Evaluarea personalităţii în context educaţional şi clinic; Instrumente de screening şi diagnostic utilizate în context clinic- lucrări prezentate la Congresul Național de Psihologie ”Cercetarea modernă în psihologie”, Sibiu, 2014.
- Acurateţea screeningului/psihodiagnosticului la copiii cu TSA. Un review al instrumentelor de evaluare – lucrare prezentată la A 38-a Conferinţă Naţională de Neurologie-Psihiatrie şi Profesiuni Asociate Copii şi Adolescenţi, Sibiu, 2015
Proiecte
- Coordonator stiintific al proiectului de an ”Knowing yourself through others” organizat de ASPS în colaborare cu Inspectoratul Școlar al Județului Sibiu (2006-2007).
- Expert de implementare pe termen lung (tip A) in cadrul proiectului finanţat de FSE-POSDRU, cu titlul ”Definirea calificării ca psiholog şi a descriptorilor sectoriali de învăţare, în vederea adaptării programelor de master în psihologie la nevoile pieţei muncii din România”, număr de identificare al contractului POSDRU /86 /1.2/S/58717.
- Membru în echipa proiectului realizat în colaborare cu Spitalul Clinic de Pediatrie: ”Gestionarea stresului profesional la cadrele medicale, reducerea impactului psihologic negativ al spitalizării și creșterea încrederii pacienților/aparținătorilor în actul medical”.
Conferinţe
- Congresul Internaţional „Îmbunătăţirea intervenţiei timpurii pentru copiii deficienţi de auz din judeţul Sibiu”, Sibiu, 2005.
- XI International Conference: „Man in the knowledge based organization”, Sibiu, 2006.
- XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany, 2008.
- Congresul de Psihologie cu participare internaţională: ”Modern psychological research: Quantitative vs. Qualitative research? , Sibiu, 2008.
- The 11th European Congress of Psychology, Oslo, Norway, 2009.
- Congresul de Psihologie cu participare internaţională: „Cercetarea psihologică modernă: Direcţii şi perspective”, Sibiu, 2009.
- Congresul de Psihologie cu participare internaţională: „Cercetarea psihologică modernă: Direcţii şi perspective”, Sibiu, 2010.
- Congresul Internațional ”Modern research in health, education and social sciences. Quantitative vs. qualitative research?”, Sibiu, 2014.
- Congresul Național de Psihologie: ”Cercetarea modernă în psihologie”, Sibiu, 2014.
- A 38-a Conferinţă Naţională de Neurologie-Psihiatrie şi Profesiuni Asociate Copii şi Adolescenţi, Sibiu, 2015.
Seminarii
- Terapia contextual modulară-intervenție eficientă în 6 ședințe (diplomă participare workshop), 2006.
- De câţi participanți am nevoie în studiu? O aplicatie computerizată- Powerstatim 1.0 (participant workshop), 2008.
- Analiza narativă în psihologia clinică şi a sănătății (participant workshop), 2008.
- Intervenția timpurie între teorie şi practică (participant workshop), 2008.
- Ludoterapia- metodă experientială individuală şi de grup (participant workshop), 2008.
- Aplicatii ale psihodramei în trainingul profesional (participant workshop), 2008
Cursuri
- Asssessment task project management and research grandts, 2015.
- Research methods and statistical data interpretation, 2015.
- International visibility of research products- ISI Journal, 2015.
- Curriculum design process of university education, 2015.
- Student group management, 2015.
- Developing specific didactical materials for university education, 2015.
- Modern methods of teaching lectures and seminars activities, 2015.
Certificări
- Gradul didactic definitiv în învățământul preuniversitar, finalizat cu diplomă, 1997.
- “Programul de Perfecţionare şi Pregătire a Managerilor din Domeniul
Educaţional”, Oradea desfăşurat sub egida Phare, finalizat cu diplomă, 1997-1998. - Gradul didactic II în învățământul preuniversitar, finalizat cu diplomă, 2001.