Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic
Specializări Master
Intervenții educaționale în școala incluzivă
Credite : 120
Perioada : 2 ani
Programul de master acreditat ARACIS în 2017 în domeniul Științe ale Educației își propune să ofere profesorilor și nu numai lor, resurse de dezvoltare personală și profesională la cele mai înalte standarde de calitate, prin care să contribuie la îmbunătățirea calității educației publice și private a tinerei generații, asigurându-se: o misiune didactică prin transmiterea cunoștințelor de specializare privind abordarea din perspectivă educațională a incluziunii școlară într-o manieră interdisciplinară/transidiciplinară și sintetică, în condițiile în care acest fenomen este o realitate a învățământului obligatoriu actual; o misiune științifică – prin obținerea de competențe complementare față de formarea inițială a cursanților, în domeniul Științe ale Educației.
Master - INTERVENȚII EDUCAȚIONALE ÎN ȘCOALA INCLUZIVĂ
Specificul programului de masterat este dat de următoarele aspecte: este o specializare nouă, unică în spațiul academic sibian, care asigură perfecționarea profesorilor în domeniul Științe ale Educației pentru a practica incluziunea, necesară astăzi ca o pregătire complementară la toate palierele învățământului preuniversitar, de la nivelul preșcolar la liceu, dar și în alte organizații nonguvernamentale cu funcții educative, „incluziunea" fiind o realitate cu care se confruntă la locul lor de muncă. Cert este că fără principii solide pe care să se fundamenteze schimbarea mentalității în privința educației tuturor copiilor împreună, și fără implicarea directă a cadrelor didactice în propria perfecționare profesională, incluziunea rămâne faptic la nivel de deziderat.
Programul are adresabilitate largă, beneficiarii săi fiind reprezentați de profesori absolvenți ai tuturor specializărilor de licență, doritori să se implice în activitățile de educație incluzivă și design instrucțional, să contribuie la dezvoltarea acestui tip de activitate. Pentru cadrele didactice din instituțiile incluzive, implicațiile majore se structurează pe cel puțin trei direcții principale:
• schimbarea atitudinii;
• perfecționarea/dezvoltarea profesională;
• modificarea practicii la clasă.
Necesitatea programului de studii universitare de masterat Intervenții Educaționale în Școala Incluzivă – derivă din următoarele argumente:
• existența și dezvoltarea, atât pe plan european, cât și în cadrul curriculei învățământului preuniversitar din România a cerinței realizării incluziunii școlare, ca singura alternativă educațională eficientă pentru a asigura educația tuturor copiilor, indiferent de problemele lor de dezvoltare, prin cultivarea toleranței și echității ca valori universale, în conformitate cu legea educației și politicile educaționale curente.
• lipsa actuală de profesori pregătiți pentru această schimbare a concepției pedagogice, a modalităților de intervenție educațională, a abordărilor metodologice specifice incluziunii, în condițiile în care, în prezent, atât cadrele didactice sau specialiștii din alte organizații educaționale, cât și studenții noștri în cursul activităților de practică pedagogică, au în clasele din învățământul de masă tot mai mulți copii cu cerințe educative speciale.